Πλήρης επιστροφή χρημάτων εντός 31 ημερών Δωρεάν αποστολή και επιστροφές
Nain Trading
Πασχαλινή πώληση: 15% έκπτωση σε όλα με τον κωδικό: EASTER15
days
:
hours
:
minutes
:
Πληροφορίες για εμάς
Περιοχή βοήθειας
Υπηρεσία
Τα ψιλά γράμματα

Κατασκευή ανατολίτικων χαλιών

Βασικές αρχές

Τα περσικά χαλιά έχουν μια μακραίωνη ιστορία στην παράδοση του Ιράν και των γειτονικών του χωρών. Κάποτε τα έφτιαχναν για δική τους χρήση ή για το εμπόριο. Ο τρόπος κατασκευής τους με το χέρι απαιτεί δεξιότητες, πείρα και ένα καλό μάτι για να πλέκει ξεκάθαρα τα ενίοτε πολύ πολύπλοκα σχήματα.

Τα χαλιά που προορίζονταν για προσωπική χρήση, εξυπηρετούσαν εντελώς διαφορετικούς σκοπούς. Στους νομαδικούς λαούς ήταν το κάλυμμα του δαπέδου στη σκηνή, η οροφή και η διακόσμηση του τοίχου. Επίσης φτιάχνονταν τσάντες από αυτά. Συχνά εμπορεύονταν εδώ τα λεγόμενα επίπεδα χαλιά, τα οποία δεν δένονταν, αλλά υφαίνονταν. Εκτός από αυτό υπήρχαν στο εμπόριο συγκεκριμένα χαλιά, τα οποία ήταν κατασκευασμένα με πολύ περίτεχνο τρόπο από πολύτιμα υλικά όπως το μετάξι. Αυτά κοσμούσαν τα παλάτια, τα τζαμιά και τα σπίτια σεβαστών πολιτών της αρχαίας περσικής αυτοκρατορίας. Επίσης βρήκαν τον δρόμο για τις εμπορικές οδούς της Ευρώπης στα σπίτια των βασιλιάδων και των πλουσίων, οι οποίοι είχαν τα λεφτά για ένα πραγματικό περσικό χαλί.

Εδώ και μερικά χρόνια τα περσικά χαλιά δεν είναι μόνο ένα παγκοσμίως σεβαστό και πολύτιμο αγαθό, αλλά ο παραδοσιακός τρόπος κατασκευής τους ανήκει επίσης στην άυλη πολιτιστική κληρονομιά της ανθρωπότητας. Ιδιαίτερα γνωστές για τα χαλιά τους είναι οι περιοχές Fars καιKaschan.

Χάρη στην επιστροφή στην κατασκευή με παραδοσιακά φυσικά χρώματα, η ενσωμάτωση σύγχρονων προτύπων όπως επίσης και η πολυδοκιμασμένη μέθοδος παραγωγής καθιστούν τα χαλιά από την αρχαία Περσία δημοφιλή όσο ποτέ.

Κατασκευή

Τώρα είναι δυνατόν τα βιομηχανικά χαλιά να υφανθούν ή να πλεχτούν σε ελάχιστο χρόνο. Εντός μιας μέρας τα σύγχρονα εργοστάσια φτιάχνουν μια πληθώρα διαφορετικών χαλιών, που μοιάζουν στο μοτίβο, στο πρότυπο και στο χρώμα με εκείνα, τα οποία έγιναν διάσημα ως «γνήσια» περσικά. Τελικά, είναι τέτοια ώστε ένα χειροποίητο περσικό χαλί είναι κάτι εντελώς διαφορετικό από ένα το οποίο προέρχεται από ένα εργοστάσιο εξοπλισμένο με μηχανές. Το πλέξιμο περσικών χαλιών στο χέρι είναι μια εργασία που απαιτεί χρόνο, ησυχία και εμπειρία. Κάτι το οποίο οι μηχανές δεν μπορούν να μάθουν.

Βασικές αρχές

Το δέσιμο με το χέρι αρχίζει με τη σύσφιξη των νημάτων του στημονιού σε έναν αργαλειό. Αυτός ο αργαλειός μπορεί να είναι οριζόντιος ή κάθετος, σταθερός ή συναρμολογούμενο. Νομαδικοί πληθυσμοί, όπως οι Ghasghai - από το νότιο Ιράν - χρησιμοποιούν οριζόντιους αργαλειούς, οι οποίοι είναι κατάλληλοι για χρήση βάσει του τρόπου ζωής των νομάδων. Οι αργαλειοί έχουν το μειονέκτημα ότι το τέντωμα των νημάτων του στημονιού τους δεν είναι τόσο υψηλό όσο εκείνο των επαγγελματικών, κάθετων αργαλειών που χρησιμοποιούνται στα εργοστάσια. Ως εκ τούτου, τα χαλιά δεν είναι τόσο ακριβή όσο αυτά των σταθερών αργαλειών. Μόλις τεντωθούν τα νήματα του στημονιού, περνά από μέσα τους το υφάδι. Αυτά τα δύο αποτελούν το πλαίσιο του χαλιού. Στη συνέχεια οι κόμβοι των διαφορετικών υλικών - βαμβάκι, μαλλί, μετάξι, τρίχες καμήλας - τυλίγονται γύρω από τα νήματα του στημονιού. Ακολούθως, η σειρά κόμπων που έχουν δεθεί, στερεώνονται με μια χτένα και με τα νήματα τους για να πυκνώσει το υφαντό. Αυτό που προκύπτει κονταίνει και έρχονται στο ίδιο μήκος. Στο οριζόντιο άκρο του χαλιού, τα προεξέχοντα άκρα των νημάτων του στημονιού στερεώνονται. Αυτά, στη συνέχεια, αποτελούν τα χαρακτηριστικά κρόσσια του χαλιού.

Συχνά οι άκρες των περσικών χαλιών με επίπεδο ιστό – τα οποία είναι υφαντά και όχι πλεκτά– δεν πλαισιώνονται και είναι περιορισμένα. Ή στερεώνονται οι μακριές πλευρές του χαλιού και οι προεξέχουσες κλωστές, σχηματίζοντας έτσι ένα περίγραμμα.

Εργαλεία

Το παραδοσιακό πλέξιμο απαιτεί κάποια εργαλεία που είναι τα ίδια εδώ και αιώνες. Ένα από αυτά είναι ένα μαχαίρι για την κοπή του νήματος. Επιπλέον, ένα εργαλείο όπως τη χτένα. Με αυτό συμπυκνώνεται η ύφανση. Επίσης ένα ψαλίδι είναι απαραίτητο, έτσι ώστε ο σωρός να κονταίνει ομοιόμορφα.

Σε ορισμένες περιοχές υπάρχουν ειδικά εργαλεία, από τα οποία προκύπτουν χαλιά, τα οποία διαφέρουν ως προς τον χαρακτήρα τους από άλλα περσικά χαλιά. Για παράδειγμα, στην Bijar, μια περιοχή στο δυτικό Ιράν όπου κατασκευάζονται χαλιά και κατοικείται από Κούρδους. Αυτοί φτιάχνουν εξαιρετικά ανθεκτικά χαλιά με σχεδόν κάθετη ύφανση. Η βρωμιά και οι λεκέδες ελάχιστα διεισδύουν και καταστρέφουν το χαλί από μέσα. Αυτή η ύφανση επιτυγχάνεται με την τεχνική της υγρής ύφανσης και τη χρήση μιας μεταλλικής ράβδου μετάλλου που μοιάζει με καρφί, το οποίο εισάγεται ανάμεσα στα νήματα του στημονιού. Σε συνδυασμό, η τεχνική έχει σαν αποτέλεσμα πολύ σταθερά, ανθεκτικά και πυκνά χαλιά. Αν αυτά διπλωθούν, είναι εξαιτίας της ακαμψίας σε ζημιές στους ιστούς.

Υλικά

Τα πολύτιμα περσικά χαλιά φτιάχνονται από φυσικά υλικά. Αυτό βέβαια μπορεί να διαφέρει ανάλογα με την περιοχή παραγωγής. Κυρίως χρησιμοποιείται το βαμβάκι, το μαλλί και το μετάξι. Οι νομάδες χρησιμοποιούν κυρίως μαλλί από πρόβατα δικής τους εκτροφής. Ενώ στα χαλιά Sarab χρησιμοποιούνται ιδιαίτερα υλικά όπως η τρίχα της καμήλας, για να πετύχουν στο υφαντό -ένα φόντο ή το κεντρικό πλαίσιο του χαλιού- μια επιφάνεια στο χρώμα της τρίχας της καμήλας.

Οι επιμέρους ίνες των υλικών περιστρέφονται και συστρέφονται με δύο διαφορετικούς τρόπους. Τα πολύτιμα χαλιά κατασκευάζονται από μαλλί, το οποίο έχει φτιαχτεί στο χέρι, ενώ τα φθηνότερα σύγχρονα χαλιά συχνά με εργοστασιακό μαλλί. Είτε οι ίνες περιστρέφονται με S- ή Ζ-συστροφή. Η κατεύθυνση στην οποία είναι νηματοποιημένο, τους δίνει και το όνομα. Η συντριπτική πλειοψηφία των περσικών χαλιών υφαίνονται σε Z-συστροφή, στη συνέχεια σε S-συστροφή.

Επειδή το υλικό είναι τόσο εξέχουσας σημασίας για την ποιότητα ενός περσικό χαλί, το ίδιο υλικό χρησιμοποιείται για τα διαφορετικά μέρη του χαλιού ανάλογα με την υψηλή ποιότητα. Υπάρχουν εξαιρετικά πολύτιμα μεταξωτά χαλιά, των οποίων το στημόνι, το υφάδι και η σωρός είναι φτιαγμένα από μετάξι. Άλλα φθηνά χαλιά φτιάχνονται από 100% βαμβάκι, το οποίο καλλιεργείται σε πολλές περιοχές της αρχαίας Περσίας. Άλλα πάλι είναι από ανάμειξη υλικών. Υφάδι και στημόνι από βαμβάκι, η σωρός από μετάξι και μαλλί προβάτων. Φυσικά, υπάρχουν μεγάλες διαφορές στο εσωτερικό κάθε υλικού. Βασικά, έχει ειπωθεί: όσο πιο φυσικά, τόσο το καλύτερο.

Βαφή νημάτων

Για να μπορέσουν να δημιουργηθούν τα υπέροχα μοτίβα των περσικών χαλιών χρειάζονται νήματα με διαφορετικά χρώματα. Αυτά μπορούν να χρωματιστούν στο χέρι με φυσικά χρώματα ή με συνθετικές χρωστικές ουσίες. Όπως ισχύει για τα βασικά υλικά: Οι φυσικές χρωστικές ουσίες είναι πολύτιμες. Στα μέσα του 19ου αιώνα δημιουργήθηκαν χρωστικές ουσίες όπως η ανιλίνη, οι οποίες κατέστρεψαν σαφώς την ποιότητα των χαλιών. Μόνο η επιστροφή στην παραδοσιακή τέχνη του χρωματισμού του νήματος με φυσικά χρώματα οδήγησε πίσω στην απαράμιλλη ποιότητα, στη μεγάλη διάρκεια ζωής και στην αντοχή στο χρώμα τους. Θα πρέπει, ωστόσο, να ειπωθεί εκ των προτέρων, ότι τα χαλιά Ziegler αρχικά ήταν γνωστά μόνο από τη γρήγορη λεύκανση χρώματος ανιλίνης. Για το σκοπό αυτό, αργότερα υπήρξαν περισσότερα.

Το πιο διάσημο φυσικό χρώμα και τόνος σε περσικό χαλί είναι ως επί το πλείστον το ριζάρι. Αυτό προέρχεται από το λεγόμενο ριζάρι, το οποίο ευδοκιμεί στην Εγγύς Ανατολή και στην Ανατολική Μεσόγειο. Αυτό το φυτό απαντάται και στη Γερμανία, αλλά σπάνια. Το ριζάρι επιτυγχάνει το καλύτερο αποτέλεσμα στο βαμβάκι και έγινε πολύ δημοφιλές λόγω αυτής του της ιδιότητας στη βαφή των νημάτων από βαμβάκι. Οι Οθωμανοί βαφείς ανέπτυξαν την τέχνη της βαφής, έτσι ώστε να πετυχαίνουν συνεχώς το ίδιο χρώμα.

Άλλα χρώματα είναι το λουλακί (μπλε) από το φυτό λουλακί, το οποίο σήμερα χρησιμοποιείται ως το βασικό χρώμα του τζιν. Επίσης ένα κίτρινο χρώμα προκύπτει από το χαμομήλι και ένα μαύρο χρώμα από όζους. Από την ανάμειξη διαφορετικών χρωμάτων μπορούν να δημιουργηθούν όλοι οι χρωματικοί τόνοι ολόκληρου του χρωματικού φάσματος. Με αυτόν τον τρόπο, μπορεί να παραχθούν ακόμη και τα πιο πολύχρωμα χαλιά από φυσικά χρώματα.

Εκτός από αυτά τα πολύτιμα, ακριβά ως προς την παραγωγή τους χρώματα, υπάρχουν επίσης και άλλα που σχετίζονται με την παραγωγή ταπήτων. Μεταξύ άλλων μπορούν να αναφερθούν εδώ χρώματα από έντομα. Μια ψείρα που απαντάται στη Νότια Αμερική και στις Κανάριους Νήσους χρησιμοποιείται για τη λήψη καρμινίου. Τα θηλυκά ζώα απομονώνουν το οξύ καρμινίου, το οποίο χρησιμεύει ως βασικό υλικό αυτού του χρώματος.

Σε αντίθεση με τα φυσικά χρώματα, τα συνθετικά χρώματα χαρακτηρίζονται από την ευκολία κατασκευής τους, το οποίο καθιστά τα χαλιά φθηνότερα στην κατασκευή τους. Η ποιότητα τους ωστόσο δεν μπορεί να ανταγωνιστεί εκείνη των φυσικών χρωμάτων. Εν τω μεταξύ, τα μοντέρνα χρώματα συνθετικής παραγωγής είναι τόσο καλά που ακόμη και εκπαιδευμένα μάτια δύσκολα μπορούν να βρουν μια διαφορά. Ένας ειδικός γνωρίζει ωστόσο, να εκτιμά την τέχνη της βαφής με φυσικές χρωστικές ουσίες.

Μνεία επίσης πρέπει να γίνει για ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό κάποιων περσικών χαλιών, των οποίων το χρώμα τους καθορίζεται από μικρές αποκλίσεις σε ένα χρώμα. Αυτά όπως τα Abrasch – από την τουρκική λέξη „λεκιασμένος“ – έχουν χαρακτηριστικά γνωρίσματα που υποδηλώνουν κατά πάσα πιθανότητα, ότι τα χαλιά αυτά κατασκευάστηκαν σε ένα χωριό ή σε ένα σπίτι και ότι η κατασκευή τους προκύπτει από παρόμοια νήματα διαφορετικών παρτίδων παραγωγής. Δεδομένου ότι το φυσικό χρώμα των νημάτων δεν εμφανίζει σχεδόν ποτέ ακριβώς την ίδια απόχρωση, τα χρώματα διαφορετικών παρτίδων φαίνονται σε ελάχιστους άλλους τόνους. Τα εργοστασιακά περσικά χαλιά μερικές φορές αντιγράφουν τα Abrasch, για να μιμηθούν τα χαλιά των νομάδων και για να αντιγράψουν περίτεχνα κάθε χαρακτηριστικό τους.

Όπως αναφέρεται στην εισαγωγή, τα χαλιά Ziegler είναι γνωστά για τη δύναμή τους να χάνουν γρήγορα χρώματα. Πραγματικά ένα χαρακτηριστικό της έλλειψης ποιότητας, θα έκανε το Vintage-Look πολύ αγαπητό. Οι κατασκευαστές άρχισαν να κρατούν τα χαλιά πολύ μακριά από τον ήλιο. Πετυχαίνουν με αυτόν τον τρόπο το ξεθώριασμα των χρωμάτων και να αποκτούν ένα look αντίκας. Σήμερα, ως εκ τούτου, προκύπτει ένα απαλό χρώμα στα χαλιά Ziegler όχι λόγω κακής ποιότητας του χρώματος, αλλά λόγω του έντονου ηλιακού φωτός.

Τεχνικές δεσίματος

Βασικά υπάρχουν δύο διαφορετικοί κόμποι: οι συμμετρικοί και οι ασύμμετροι κόμποι. Ο πρώτος κόμπος ονομάζεται επίσης „τουρκικός“ ή „Giordes“. Ο δεύτερος κόμπος ονομάζεται επίσης „Senneh". Αυτό το όνομα είναι στην πραγματικότητα λίγο παραπλανητικό, δεδομένου ότι τα χαλιά που παράγονται στην επαρχία Senneh κλασικά συνδέονται συμμετρικά.

Οι κόμποι διαφέρουν ως προς την καταλληλότητά τους για διαφορετικά μοτίβα και την ακρίβειά τους. Τα χαλιά που δένονται με ασύμμετρους κόμπους επιτρέπουν την ύφανση καμπυλόγραμμων σχεδίων, τα οποία απεικονίζουν φιγούρες και φυτικά μοτίβα. Ο κόμβος Giordes χρησιμοποιείται κυρίως για γεωμετρικά ορθογώνια μοτίβα, τα οποία απεικονίζουν παραλληλόγραμμα, τετράγωνα και ρόμβους. Επίσης, αυτά τα χαλιά είναι πιο χονδροειδή και ανθεκτικά στο σχεδιασμό. Ωστόσο, οι δυνατότητες του κατασκευαστή είναι αυτές που σε μεγάλο βαθμό το καθιστούν δυνατό. Έτσι, τα χαλιά από την Senneh συχνά χαρακτηρίζονται από φυτικά μοτίβα, παρόλο που δένονται συμμετρικά.

Εκτός από αυτούς τους κοινούς κόμπους υπάρχουν και μερικοί άλλοι. Για παράδειγμα ο κόμπος Jufti. Αυτός σε αντίθεση με τους ανωτέρω κόμπους τίθεται γύρω από τέσσερις κλωστές του στημονιού και έτσι εξοικονομεί πολλή δουλειά. Ωστόσο αυτό οδηγεί και σε χαλιά με ευρύτερο πλέγμα, τα οποία χάνουν την αντοχή τους, με αποτέλεσμα τα σωματίδια ρύπων να μπορούν να διεισδύουν πιο εύκολα. Ακόμη και η εμφάνισή τους δεν είναι τόσο ωραία όσο εκείνων των χαλιών που γίνονται με τον κόμπο Senneh. Οι Jufti κόμβοι χρησιμοποιούνται για παράδειγμα στην επαρχία Chorossan.

Πυκνότητα κόμπων

Όταν μιλάμε για την ποιότητα του περσικού χαλιού, επισημαίνεται επανειλημμένα η πυκνότητα των κόμπων. Ωστόσο, η πυκνότητα των κόμπων δεν είναι αυτό στο οποίο αποδίδεται η υψηλή ποιότητα. Είναι πολύ πιο πιθανόν να οφείλεται στο νήμα. Ένα χαλί Gabbeh έχει μια σχετικά χαμηλή πυκνότητα κόμπων, το μαλλί, ωστόσο, είναι πολύ μαλακό και αυτό κάνει ένα πραγματικό χαλί Gabbeh πολύ πολύτιμο.

Ωστόσο, σε αντίθεση με αυτό το γεγονός, η πυκνότητα των κόμπων είναι σημαντική, προκειμένου να διακριθεί η ποιότητα κάποιων χαλιών. Για παράδειγμα τα χαλιά από την Nain διακρίνονται με αυτόν τον τρόπο σε τάξεις: 4La, 6La και 9La. Ισχύει λοιπόν: όσο πιο πυκνά δεμένο είναι ένα χαλί, τόσο χαμηλότερη είναι η τιμή La και πιο ωραίο είναι το χαλί. Ένα 4La έχει πυκνότητα κόμπων πάνω από 1.200.000 κόμπους ανά τετραγωνικό μέτρο. Αυτή η πυκνότητα κόμπων είναι πολύ σπάνια και επομένως αποκλειστική.

Τώρα θα αναρωτηθεί κάποιος: πώς μπορεί να προσδιοριστεί μια τέτοια υψηλή πυκνότητα κόμπων; Μπορεί κανείς να ανατρέξει απλά σε ένα εύκολο μαθηματικό κόλπο. Στο πίσω μέρος του χαλιού, στο οποίο είναι ορατοί οι κόμποι, οι κόμποι μετρώνται σε μήκος 10cm στημόνι- και 10cm υφάδι. Ο αριθμός των κόμπων μετά πολλαπλασιάζεται με το 100 και προκύπτει η πυκνότητα των κόμπων ανά τετραγωνικό μέτρο.

Σχεδιασμός και πρότυπο

Τα περσικά χαλιά διαφέρουν σημαντικά ως προς τα σχέδιά τους. Διάφορες περιοχές παραγωγής ξεχωρίζουν η μια από την άλλη λόγω των ιδιαίτερων σχεδίων και χρωμάτων της κάθε περιοχής. Πολλά χαλιά είναι όμοια παρά μερικά. Έτσι συχνά υπάρχει ένα κεντρικό μενταγιόν, το οποίο δομεί το χαλί από τη μέση προς τα έξω. Τα κάδρα οριοθετούν το κεντρικό πεδίο, το φόντο, και απεικονίζουν κομψότερα μοτίβο από εκείνα του κεντρικού πεδίου. Ωστόσο, πολλά εξαρτώνται επίσης από τη δημιουργικότητα του ανθρώπου που τα υφαίνει. Και τα νομαδικά χαλιά χαρακτηρίζονται από αυτά, επειδή τα χαλιά προκύπτουν «στο κεφάλι» του δημιουργού ως επί το πλείστον δεν υπόκεινται σε προκαθορισμένες συνθήκες .

Βασικό μοτίβο

Τα περσικά χαλιά μπορούν να διαχωριστούν ανάλογα με το υφιστάμενό τους μοτίβο σε διάφορους τύπους βασικού σχεδίου ή διάταξης. Αυτοί είναι:

Ευθύγραμμα μοτίβα: Ρόμβοι, ορθογώνια, τετράγωνα

Τα γεωμετρικά μοτίβα εντοπίζονται συχνά σε χαλιά με συμμετρικό δέσιμο, δεδομένου ότι αυτά τα ευθύγραμμα μοτίβα προτιμώνται. Τα χαρακτηριστικά ενός τέτοιου σχεδίου είναι χοντροκομμένα και έντονα. Πολύ συχνά τα χαλιά με ευθύγραμμα μοτίβα κατασκευάζονται από νομάδες.

Καμπυλόγραμμο μοτίβο: Κατάλληλο για λουλούδια και φιγούρες

Τα φυτικά μοτίβα, τα οποία ονομάζονται και καμπυλόγραμμα, είναι πιο λεπτά και κομψά ως προς τη μορφή τους. Κατασκευάζουν ζωντανά χαλιά. Αυτά είναι συνήθως δεμένα ασυμμετρικά, καθώς αυτοί οι «ανοιχτοί» κόμποι είναι πιο κατάλληλοι για αυτό το είδος σχεδίου. Τα εργοστάσια κρατούν συνήθως αυτό το είδος μορφής, γιατί καθιστούν αναγκαίο ένα προσεγμένο και δημιουργικό σχεδιασμό.

Συχνά μοτίβα

Μερικά μοτίβα έγιναν γνωστά πέρα από τα σύνορα του Ιράν. Το ξεκάθαρό του στιλ το επισημαίνει με σαφήνεια. Μεταξύ αυτών υπάρχουν εντελώς διαφορετικά μοτίβα. Μερικά χρησιμοποιούνται περισσότερο για allover-σχεδιασμούς, άλλα για απεικονίσεις φιγούρων.

Ιδιαίτερα γνωστό είναι τοHerati-Dessin σε διάταξη allover. Αυτό το μοτίβο που έχει το όνομα της ομώνυμης πόλης, είναι συνηθισμένο για τα ιρανικά χαλιά. Ένας ρόμβος ορίζει ένα λουλούδι. Ταυτόχρονα οι τέσσερις γωνίες του ρόμβου είναι διακοσμημένες με λουλούδια, τα οποία μερικές φορές ονομάζονται και ψάρια.

Δύο παρόμοια ονόματα αλλά διαφορετικά μοτίβα είναι το Γκιολ και Γκιουλ. Το πρώτο απεικονίζει ένα οκταγωνικό γραμμικό μοτίβο, το δεύτερο ένα φυτικό μοτίβο. Εκτός από αυτά τα τρία μοτίβα πολύ γνωστό είναι επίσης το Boteh-Dessin. Αυτό είναι ένα κυρτό μοτίβο σε μορφή αμυγδάλου και είναι συναφές με γραμμικό μοτίβο όπως ακριβώς το Herati ή το Γκιουλ.

Μορφές και μεγέθη

Τα περσικά χαλιά τα βρίσκει κανείς σε όλα τα μεγέθη, έτσι ώστε να βρουν σε κάθε περίπτωση ένα σπίτι ή για να βρεθεί ένα κατάλληλο χαλί. Υπάρχουν πολύ μεγάλα χαλιά για παλάτι και από την άλλη πολύ μικρά, τα οποία υφαίνονται από νομάδες στο σπίτι. Το μέγεθος έχει λίγη επίδραση σε σχέση με την ποιότητα. Ωστόσο, συγκεκριμένες μορφές μπορούν να κατασκευαστούν μόνο από εργοστάσια, επειδή οι αργαλειοί πρέπει να είναι κατάλληλοι για αυτό το σκοπό. Τα χωριάτικα-νομαδικά χαλιά εντοπίζονται συνήθως σε πιο απλά μοντέλα.

Από το Poschti μέσω Saronim μέχρι το Kelleghi

Τα περσικά χαλιά διακρίνονται σε διάφορα μεγέθη. Τα πιο μικρά χαλιά είναι τα Poschti, τα οποία έχουν τη μορφή ενός μαξιλαριού (60x40cm). Μεσαίου μεγέθους χαλιά είναι περίπου όπως το Saronim με μήκος πλευρών μέχρι 150x100cm. Ωστόσο στα εργοστάσια υφαίνονται επίσης πολύ μεγάλα χαλιά. Αυτά μπορούν να έχουν μήκος μέχρι 10m. Το Kelleghi είναι ένα τέτοιο χαλί και χρησιμοποιείται σε διαδρόμους, επειδή με πλάτος από 150-200cm είναι σαφώς στενότερο παρά μακρύ.

Τα περσικά χαλιά μετριούνται με βάση μια αρχαία περσική μονάδα μήκους, το Zar“. Αυτή η μονάδα αντιστοιχεί σε περίπου 104-112cm. Ως εκ τούτου το Saronim έχει μήκος μέχρι 1,5 Zar, ένα Kelleghi σχεδόν μέχρι 6 Zar.

Σχήματα

Τα περισσότερα περσικά χαλιά είναι ορθογώνια ως προς το σχήμα τους. Ως εκ τούτου για όλα αυτά υπάρχουν σχετικά μεγέθη, όπως έχει ήδη αναφερθεί. Εκτός από το ορθογώνιο σχήμα κατασκευάζονται επίσης τετράγωνα, οβάλ και κυκλικά χαλιά, τα οποία για κάθε δωμάτιο μπορούν να έχουν εντελώς διαφορετικά αποτελέσματα. Επιπλέον υπάρχουν χαλιά, τα οποία είναι ιδανικά για διαδρόμους. Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό αυτών των χαλιών είναι η έλλειψη κροσσιών από την μια πλευρά, έτσι ώστε να μην πιάνονται στην πόρτα, μπροστά από την οποία τοποθετούνται. Οι σκάλες επενδύονται με χαλιά τέτοιου είδους. Στα αστικά νοικοκυριά του 19ου αιώνα αυτά τα χαλιά ήταν πολύ δημοφιλή στην Ευρώπη.

Το τελείωμα του χαλιού

Μόλις το χαλί υφανθεί στο επιθυμητό σχήμα και σχέδιο, απομένουν ακόμη μερικά στάδια, πριν την είσοδό του στο εμπόριο. Στα βήματα αυτά περιλαμβάνεται το κόψιμο του σωρού στο επιθυμητό ύψος. Αυτό το βήμα είναι γνωστό και ως στίλβωση. Επιπλέον το χαλί περνά από ελέγχους ποιότητας και ένα στέγνωμα, το οποίο κάνει τα χρώματα πιο ανθεκτικά και σταθεροποιεί το σχήμα του.

To γυάλισμα ενός χαλιού με ψαλίδι ήταν στο παρελθόν μια εξαιρετικά χρονοβόρα υπόθεση και απαιτούσε υψηλή συγκέντρωση από τον κατασκευαστή του χαλιού. Σήμερα αυτή την εργασία την εκτελούν τα μηχανήματα, τα οποία εκτελούν την ίδια εργασία σε λιγότερο χρόνο. Απαραίτητη είναι η στίλβωση, έτσι ώστε μετά το δέσιμο του σωρού να είναι μακρύτερο από ότι χρειάζεται, για να μπορεί να κοπεί αργότερα σε ομοιόμορφο μήκος. Έτσι, τα μοτίβα που έχουν υφανθεί αποκαλύπτονται πολύ καλύτερα και πιο ξεκάθαρα.

Μετά τη στίλβωση το χαλί καθαρίζεται με άφθονο κρύο νερό και με τη βοήθεια ενός ειδικού καθαριστικού. Το νερό που περισσεύει πιέζεται στη συνέχεια έξω από το χαλί με γρατζουνιές καουτσούκ ή με μηχανές. Αυτό το στάδιο βοηθά τα χρώματα να σταθεροποιηθούν και να απομακρυνθεί η βρωμιά.

Δεδομένου ότι σχεδόν σε κανένα δεν αρέσει ένα βρεγμένο χαλί, πρέπει τώρα αυτό να στεγνώσει. Στο φως του ήλιου στεγνώνουν καλύτερα τα σχετικά φυσικά χρώματα, έτσι ώστε πέρα από την παραγωγή χαλιού να εντοπίζονται όλοι οι τομείς ενός ολοκληρωμένου περσικού χαλιού. Αν το χαλί δε στεγνώσει ομοιόμορφα ενδέχεται να αλλάξει το σχήμα του. Ως εκ τούτου πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή, ώστε το χαλί να στεγνώσει γρήγορα παντού.

Για να μπορέσουμε να δώσουμε το χαλί τελειωμένο στο εμπόριο, το εξετάζουμε για ακόμη μια φορά για τρύπες και ελαττώματα ή ζημιές. Εάν εντοπιστεί κάτι τέτοιο, το χαλί θα επιδιορθωθεί. Τελικά, το περσικό χαλί είναι έτοιμο προς πώληση.

Γνωστές περιοχές παραγωγής χαλιών

Τα περσικά χαλιά προέρχονται από το Ιράν και τις γύρω χώρες. Για να κυριολεκτούμε, ωστόσο, στην πραγματικότητα μόνο από το Ιράν. Όσα κατασκευάζονται σε άλλες χώρες όπως το Αφγανιστάν ή το Πακιστάν είναι τα επονομαζόμενα ανατολίτικα χαλιά. Αν το θέλετε, τα περσικά χαλιά είναι ένα υποείδος των ανατολίτικων χαλιών. Δεδομένου ότι είναι με διαφορά τα πιο διάσημα, συχνά στην καθημερινότητα όλα τα χαλιά από την Εγγύς Ανατολή αποκαλούνται περσικά.

Ιράν

Κυρίως στις μεγάλες πόλεις του Ιράν υπάρχουν μεγάλες παραγωγές χαλιών, οι οποίες συχνά στηρίζονται στον παλιό τρόπο κατασκευής της παλαιάς περσικής αυτοκρατορίας. Η MARK-A25>Täbris ή Tebriz είναι εδώ και εκατοντάδες χρόνια μια περιοχή κατασκευής ωραίων χαλιών. Ανέκαθεν πολλά εργοστάσια δραστηριοποιούνται εδώ και παράγουν χαλιά. Ενώ η Tebriz βρίσκεται πολύ βόρεια, η Kerman βρίσκεται νοτιοανατολικά του Ιράν. Εδώ κατασκευάζονται κομψά χαλιά, τα οποία ανήκουν στα καλύτερα. Ομοίως και η Mashad βρίσκεται στα ανατολικά της Δημοκρατίας. Η Kerman απέχει περίπου 1000 km μέχρι αυτή την πόλη, η οποία είναι γνωστή για τα μεγάλα χαλιά και το απαλό μαλλί Chorasan. Αμέσως νότια της Τεχεράνης βρίσκεται η πιο γνωστή περιοχή χαλιών του κεντρικού Ιράν. Η Keschan. Η τέχνη της ύφανσης χαλιών που παρατηρείται σε αυτή την πόλη ανήκει στην πολιτισμική κληρονομιά της ανθρωπότητας. Αν προχωρήσετε λίγο νοτιότερα, βρίσκεται η Isfahan η οποία γεωγραφικά βρίσκεται σχεδόν ακριβώς στο κέντρο του Ιράν. Τα χαλιά αυτής της περιοχής είναι υψηλής λεπτότητας, κατασκευασμένα συνήθως από μετάξι και είναι σχετικά πολύτιμα. Επίσης όχι πολύ μακριά από το Isfahan τα τελειωμένα περσικά χαλιά από την Nain ανήκουν στα καλύτερα του Ιράν. Τα χαλιά της Nain χωρίζονται σε διάφορες ποιότητες με βάση την πυκνότητα των κόμβων τους. Η παραγωγή χαλιών του βόρειου άκρου του κεντρικού Ιράν δεν γίνεται από την Keschan, αλλά απότην Ghom. Αυτή η πόλη ξεχωρίζει όπως και οι άλλες περιοχές χαλιών του κεντρικού Ιράν για την πολύ λεπτή κατασκευή και τη χρήση μεταξιού. Εκτός από αυτές τις πόλεις, υπάρχουν επίσης και περιοχές που είναι ευρέως γνωστές για τα χαλιά τους πέρα από τα σύνορα του Ιράν. Σε κάθε περίπτωση αξιόλογη είναι η Hamedan. Αυτή, η νοτιοδυτική περιοχή με την ομώνυμη πρωτεύουσα- η οποία είναι η αρχαιότερη πόλη στον κόσμο- παράγει εύκολα αναγνωρίσιμα χαλιά με μοτίβο. Εκτός από τις αναφερόμενες πόλεις και περιοχές υπάρχει βεβαίως ένα πλήθος άλλων περιοχών κατασκευής χαλιών. Κάποιο μικρό χωριό στο Ιράν έχει τη δική του κουλτούρα στο χαλί-τόσο κατακερματισμένος είναι ο κόσμος της παραγωγής περσικών χαλιών.

Πακιστάν και Αφγανιστάν

Επίσης στο Πακιστάν και στο Αφγανιστάν παράγονται χαλιά, τα οποία όμως δεν αποκαλούνται περσικά. Αυτά συχνά μιμούνται περσικά πρότυπα. Ωστόσο υπάρχουν και εντελώς ανεξάρτητες παραγωγές. Από το Αφγανιστάν είναι γνωστά τα Khal Mohammadi, τα οποία χαρακτηρίζονται από τη βαθιά απόχρωση του κόκκινου του χρωματικού παλέτου. Εκτός από αυτό το χαλί που προέρχεται από τα βόρεια της χώρας, το Afghan Aqche είναι ένα επίσης ανατολικό χαλί, που είναι γνωστό πέρα των συνόρων της χώρας, το οποίο είναι λιγότερο εκλεπτυσμένο από τον αδελφό του από το βορρά.

Το Πακιστάν παράγει χαλιά, που δεν είναι τόσο υψηλής ποιότητας όπως εκείνα του περσικού πολιτιστικού χώρου. Αυτό οφείλεται εν μέρει στην μικρότερη παράδοση και σε υποδεέστερης ποιότητας νημάτων μαλλιού. Παρ 'όλα αυτά, σε αυτή τη χώρα υπάρχει μια πολύ μεγάλη παραγωγή, η οποία απασχολεί πολλούς εργαζόμενους.

Συμπέρασμα

Τα περσικά χαλιά είναι συλλεκτικά κομμάτια. Όχι χωρίς λόγο προπορεύεται η φήμη τους, την οποία μπορείτε γενικά να επιβεβαιώσετε. Από το Ιράν προέρχονται χαλιά, τα οποία είναι ένα κομμάτι της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς όσο αφορά το σχέδιό τους και για αυτό εν μέρει είναι άριστα. Εξαιρετικά υλικά συναντούν τη γνώση εκατοντάδων χρόνων. Συχνά αντιγράφονται αλλά ποτέ δεν τα φθάνουν. Επειδή απλά δε γίνεται να χρωματιστούν λίγα νήματα, να τεντωθούν και να δεθούν πάνω σε έναν αργαλειό. Το εργόχειρο, γενικότερα η τέχνη, πρέπει να διδάσκεται και να μαθαίνεται. Μόνο τα χρόνια της εμπειρίας και η ακριβής γνώση των υλικών επιτρέπουν την παραγωγή χαλιών άριστης ποιότητας. Έτσι, ένα περσικό χαλί ποτέ δεν είναι μόνο μια επένδυση δαπέδου, αλλά είναι πάντα ένα κομμάτι πραγματικής περσικής πολιτιστικής ιστορίας.

Η Nain Trading χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει ότι οι ιστότοποί μας λειτουργούν αξιόπιστα και με ασφάλεια και για να σας δείχνουν σχετικό περιεχόμενο και εξατομικευμένες προσφορές.
Εάν κάνετε κλικ στο "OK", ενδέχεται να μοιραστούμε δεδομένα που συλλέγονται μέσω cookies με τρίτα μέρη (τους συνεργάτες μάρκετινγκ μας). Εάν δεν θέλετε να συμφωνήσετε, περιοριζόμαστε στα απαραίτητα cookie. Μπορείτε να βρείτε περισσότερες λεπτομέρειες και όλες τις επιλογές στις "Ρυθμίσεις". Μπορείτε να τα προσαρμόσετε αργότερα ανά πάσα στιγμή. Για περισσότερες πληροφορίες, ανατρέξτε στην Πολιτική Απορρήτου.